SEJARAH KUDA KEPANG





Kuda kepang adalah sejenis tarian tradisi yang dimainkan oleh masyarakat jawa .Tarian kuda kepang mempunyai pengaruh latar belakang Jawa yang jelas, bertepatan dengan sejarahnya yang menyatakan bahawa ia berasal dari Jawa TimurKuda kepang dikenali dengan pelbagai nama seperti jaran kepang, kuda lumping, jathilan dan ebeg.Ia dibawa masuk oleh masyarakat Jawa yang berhijrah ke negara ini dan kekal hingga sekarang tanpa banyak pengubahsuaian.

Tarian kuda kepang dicipta oleh Wali Sembilan yang hidup di Tanah Jawa pada abad ke-15 sebagai tarikan dalam usaha mereka menyebarkan syiar Islam di tanah Jawa dalam usaha mengembangkan Islam di kawasan pedalaman di Jawa,Wali Songo menghadapi kesulitan untuk mendekati orang-orang di sana. Beliau mendapat idea untuk menari-nari sambil menunggang kuda.Dalam peralihan waktu, kuda-kuda itu ditukar dengan kulit binatang atau buluh bagi menggantikan kuda sebenar.Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina Ali. Untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah tarian kuda kepang. Peristiwa peperangan yang dilalui Rasulullah SAW dan para sahabat disampaikan dalam bentuk tarian.

Pendapat lain pula menghubungkan asal usulnya dengan alam kayangan. Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa untuk mencari kawannya yang hilang. Setelah berjumpa mereka menari-nari keseronokan.


Menurut  Naim Marjani, (pengiat seni kuda kepang) kuda kepang itu mendapat namanya daripada kuda anyaman yang disebut “kepang”jalinan atau anyaman, kuda-kudaan atau kuda tiruan yg dibuat drpd kayu atau yg dianyam utk permainan.  Pada awalnya, kuda anyaman yang dikepit di celah kelengkang penari menggunakan daun pandan tetapi kini ada yang diperbuat daripada papan lapis atau kulit lembu.

Kuda kepang juga biasanya hitam dengan bulu tengkuk berwarna kuning dan kebelakangan ini, ada juga yang membalutnya dengan baldu, terutama kumpulan yang kerap membuat persembahan di peringkat lebih tinggi.untuk membuat satu persembahan, antara 20 hingga 25 orang diperlukan.

Sembilan adalah penari, lima pemuzik manakala selebihnya adalah “danyang”.

Penari pula mengatur gerakan mengikut tempo muzik,”.

Danyang” adalah penjaga atau gembala kuda kepang yang menggunakan cemeti untuk mengawal gerak tari serta tingkah laku penunggang kudanya.
      
Tempoh sesuatu persembahan bergantung kepada majlis dan suasana semasa berlangsungnya persembahan itu.Sepuluh  minit atau empat puluh minit adalah masa bagi  persembahan tarian biasa kuda kepang sebagai penyeri sesuatu majlis perkahwinan.Namun,bagi persembahan kuda kepang mabuk,ada yang mendakwa pernah menyaksikan persembahan maraton yang berlarutan sehingga beberapa jam dan pernah juga berlaku persembahan yang bertahan hanya beberapa minit apabila penunggang kuda berkelakuan liar dan pertunjukan terpaksa dihentikan dengan serta-merta. 

Berbeza dengan tarian kuda kepang biasa dimana tarian kuda kepang mabuk terdapatnya beberapa orang penari akan naik syeikh (mabuk) setelah persembahan rasmi tamat. Mereka yang “naik syeikh” ini boleh melakukan gerak geri aneh yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman. Umpamanya, melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas sebatang buluh atau kayu licin, memakan kaca juga mengupas kelapa dengan gigi. Semasa penari-penari sedang “naik syeikh” , bunyi-bunyian pengiring penari akan terus dimainkan. Jikalau tidak mereka naik berang dan menerkam pemain-pemain bunyi-bunyian tersebut. 

Untuk membuat persembahan, tidaklah boleh diteruskan secara melulu.Ada beberapa perkara yang mesti dipatuhi sebelum memulakan persembahan bagi tujuan keselamatan.Persembahan di majlis perkahwinan, contohnya, memerlukan tuan rumah menyediakan sedikit “sajen” dalam sebutan Jawa atau sajian yang berupa makanan atau kuih serta bubur merah putih,” Khusus untuk penari pula ialah sembilan jenis makanan ringan yang berlainan.Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Sola, Selendang,Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, Mempertahankan Diri dan sebagainya. Lenggang-lenggok di dalam tarian ini dinamakan Lenggang Kiprah.
 
Larangan bahawa penonton tarian kuda kepang tidak boleh mengenakan pakaian berwarna merah dan merokok kerana dikhuatiri menyebabkan penari hilang kawalan adalah tidak benar(bagi kumpulan kuda kepang sinar warisan),namun begitu ianya bergantung kepada beberapa kumpulan kuda kepang kerana setiap kumpulan kuda kepang mempunyai keunikan yang berbeza.






23 comments:

  1. apa bisa memberi nomer telepon dan juga alamatnya. sapa tau suatu hari nanti kita sesama seniman kuda kepang bisa bertemu dan mengadakan persembahan bersama.amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nombornya 6819523675587
      Alamat di telanai jambi

      Delete
    2. Nombornya 6819523675587
      Alamat di telanai jambi

      Delete
    3. Untuk pertanyaan sila call +60177805919

      Delete
  2. Memang best masuk kuda kepang saya suka....

    ReplyDelete
  3. Jin Samigina atau Gamigin. Itulah nama jenis jin ini yg menyerupai kuda kecil atau keldai .. dan patungnya boleh dilihat di kuil hindu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh maksudnya kalau sekadar kuda kepang xdk apa kan? apa pendapat dr idris tentan kuda kepang dan apa kelemahannya yang sering diperkatakn

      Delete
  4. Jin Samigina atau Gamigin. Itulah nama jenis jin ini yg menyerupai kuda kecil atau keldai .. dan patungnya boleh dilihat di kuil hindu..

    ReplyDelete
  5. Dekat malaysia ader x classkuda kepang ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk pertanyaan sila call 017-7805919 en naim bin marjani

      Delete
  6. Saya first time tengok kuda kepang memamg best lahh

    ReplyDelete
  7. Selamat pagi, saya nur izhani binti kamaruddin. Saya pelajar Kolej Yayasan Pelajaran Johor. Saya dan ahli kumpulan berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang sejarah kuda kepang dan saya berbesar hati juga En.Naim bin Marjani sudi berjumpa dengan kami untuk kami interview encik dan mengenali tentang sejarah kuda kepang. Terima kasih, saya berharap encik dapat mempertimbangkan permintaan saya untuk memberi pengalaman encik tentang kuda kepang dan kerjasama encik dapat membantu kerja kumpulan kami dengan jayanya.

    ReplyDelete
  8. Selamat pagi, saya nur izhani binti kamaruddin. Saya pelajar Kolej Yayasan Pelajaran Johor. Saya dan ahli kumpulan berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang sejarah kuda kepang dan saya berbesar hati juga En.Naim bin Marjani sudi berjumpa dengan kami untuk kami interview encik dan mengenali tentang sejarah kuda kepang. Terima kasih, saya berharap encik dapat mempertimbangkan permintaan saya untuk memberi pengalaman encik tentang kuda kepang dan kerjasama encik dapat membantu kerja kumpulan kami dengan jayanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. X payah amik tau bende² mistik macam NIE haram hukumnya kita orang islam

      Delete
    2. srius ah? Tapi kalau ntuk skolah????

      Delete
    3. sebenarnya bende ni x de kaitan dengan khurafat pun,ini merupakan adat dan tradisi,tidak salah untuk diketahui.Tapi klu tarian ini disalah guna pakai,ianya baru kan mendatangkan kepada syirik.Jadi klu boleh jaga lah adat dan tradisi yang dibawa turun ni untuk generasi akan dtg..nnti x dela in the future mereka main handphhone sahaja,saya pun sedih tgok budak ii skang kecik ii dh pndai main handphone.

      Delete
  9. Ini semua mistik permainan syaitan jin iblis makhluk halus jauhkan anak² cucu Adam jauhkan bende² haram macam NIE ! Nauzubillah minzalik

    ReplyDelete
  10. Syirik terdapat unsur² khurafat dan sebagainya .. jauhkan bahaya !!!

    ReplyDelete
  11. Ikutlah sunnah² Rasullullah dan buat yang wajib sahaja

    ReplyDelete
  12. izinkan saya ambil maklumat sejarah ini untuk kerja sekolah saya,terima kasih :)

    ReplyDelete
  13. nak tanya kuda kepang ni pengaruh daripada buddha ke

    ReplyDelete

javanese music instrument